
Pelle och Daniel brinner för Dalarnas musikliv
Sedan år 2017 har Daniel Olsson och Pelle Andersson drivit projektet Dalapop. Och idag kan de stoltsera med 45 miljoner streams. Genom finansiering från merparten av Dalarnas kommuner och projektfinansiering via Region Dalarna kan de vara en oberoende artistbyrå - med drivkraften i att musiker ska kunna ta betalt för sitt arbete.
Både Daniel och Pelle har en bakgrund inom musik-och kulturbranschen. Det var under tiden på Borlänge kommun som de började forska i hur de skulle kunna skapa en regional stödfunktion för musikbranschen i Dalarna. Under 2 års tid fick de möjligheten att arbeta fram Dalapop.
- Vi agerade i stort sett djävulens advokat, där vi träffade alla delar av musikbranschen i Sverige och ställde frågan ”Hur kan vi vara intressanta för er?”. Sedan kunde vi bjuda in kulturchefer, näringslivschefer och politiker från Dalarna och berätta exakt hur vi måste göra, för att få arbetet att fungera, säger Daniel.
Och den långa processen gav resultat, efter de 2 åren kunde de gå till Musik i Dalarna och presentera projektet - med en färdig finansiering.
Inarbetat namn i regionen – och utanför
Under de närmaste 4,5 åren har verksamheten utvecklats och med en pandemi har de under tiden även tvingats att ställa om.
- Det har tagit tid att få folk att förstå vad det är vi gör. Vi är kort sagt en artistbyrå – en accelerator för musiker och andra i branschen. Vi är i nivån mellan att lära sig att spela musik och att vara en renodlad business, säger Daniel.
Dalapops verksamhet går ut på att coacha musikbranschen i Dalarna där de ställer frågan ”vad vill du med din musik?”. Utifrån det kan de sedan hjälpa till med att bygga varumärket genom strategier, tidsplaner, ett brett kontaktnät och att sänka trösklarna för att nå ut i bruset.
- Sedan start har vi träffat någonstans kring 500-600 musiker i Dalarna. Det har resulterat i 400 ekonomiska stöd, allt från en hundralapp till högre summor. Ibland räcker det med att gå in med lite coachning och ibland är vi med långsiktigt. Oavsett så gläds vi tillsammans för minsta lilla seger – i en hårt konkurrentsatt bransch, säger Pelle.
Under pandemin har Dalapop även kunnat erbjuda musiker hjälp med att ansöka om krisstöd, för bland annat inställda konserter.
Bildtext: På väggen hänger bilder på personer som Dalapop samarbetat med under åren.
Skivbolag och siktet inställt på grammis
Dalapop driver även skivbolaget Valley Music, som ger ut närmare 100 releaser varje år i alla genrer.
- Det roligaste är att hitta talanger som man inte visste fanns, och tillsammans bygga långsiktigt. Där vi kan vara med och försöka minska fallgroparna och korta vägarna så gott det går, framhåller Daniel.
Idag betalar Dalapop 1 miljoner i royalties, pengar som går direkt till musikerna. Genom att finansiering går via Region Dalarna och merparten av Dalarnas kommuner kan Dalapop stötta musikbranschen – utan att ta betalt av musikerna.
Vid ett projektbeviljande är det viktigt att det finns en plan för ett eventuellt långsiktigt förvaltande av resultatet vilket Dalapop har visat på genom 2 projektomgångar. Från och med 2022 kommer Dalapop att ingå i Musik i Dalarnas ordinarie verksamhet, som stått som huvudman sedan starten år 2017.
- Nu siktar vi på grammis! Och att vi kan fortsätta växa och utvecklas, tillsammans med och för musikbranschen i Dalarna, avslutar Pelle.